V tomto pokračování „Jak si vybrat vysokozdvižný vozík?“ se zaměříme na výběr podle paliva-pohonu vozíku. Dostupné varianty jsou tři a my si řekneme něco málo o každé z nich.
První volbou může být elektrický vysokozdvižný vozík. Tento typ vozíku je poháněn elektromotorem a dobíjen trakční baterií. Díky tomuto pohonu je vozík velmi šetrný k životnímu prostředí. Nevypouští žádné emise a je vhodnou volbou pro provozy se zvýšenými nároky na hygienu, jako například potravinářské sklady a výrobny. U elektrického vzv již nějakou dobu neplatí, že není určený pro používání ve venkovním prostředí. Díky modernizaci trakčních baterií je možné jeho užívání i v chladírenských skladech kde teplota klesá až na -30°C. Nevýhodou elektrického vysokozdvižného vozíku je dlouhý čas při dobíjení baterie. Tento proces trvá několik hodin a pro správné fungování je nutné dodržovat celý nabíjecí proces. Pokud uvažujeme o elektrickém vozíku, měli bychom také počítat s nutností pravidelné údržby, abychom zajistili baterii co nejdelší životnost. Pro provozy s vysokým vytížením je k dostání speciálně upravený vozík s boční/rychlou výměnou baterie. Náklady na provoz elektrického vozíku jsou srovnatelné s ostatními variantami, jelikož je potřeba započítat do provozních nákladů vozíku i nákup nové baterie po uplynutí její životnosti či ztrátě kapacity.
Druhou variantou mohou být vysokozdvižné vozíky na plyn/LPG. Tyto vozíky jsou ideální volbou tam, kde je nutná manipulace jak v uzavřeném tak i ve venkovním prostředí. V případě zájmu je možné tento typ vozíku upravit na CNG pohon. Je ještě šetrnější k životnímu prostředí a životnost tlakových nádob je ještě delší. LPG vozíky jsou poháněny propanem stlačeným do tlakové nádoby. Tato nádoba má na vozíku držák, do kterého se lahev upne, a hadičkou je plyn veden do vozíku. Výměna plynové lahve není nijak složitá, pouze je potřeba mít zajištěné zásobování pohonným plynem od speciálního dodavatele. Mnoho lidí si myslí, že plynovou lahev rychle a bez problémů vymění na čerpací stanici. Opak je ale pravdou, oba plyny se od sebe liší složením a při používání nekvalitního plynu dochází k rychlému zanášení palivových filtrů a poškozování vozíku. Další často kladenou otázkou při výběru je spotřeba paliva. Dá se říci, že rozdíl mezi spotřebou u plynových a dieselových vzv takřka není, nebo pouze je minimální.
Třetím adeptem pro výběr je dieselový vysokozdvižný vozík. Prozatím stále nejvíce využívaná manipulační technika. Sice nejméně šetrná k životnímu prostředí, avšak díky modernějším a lepším filtrům se začíná vyrovnávat své konkurenci v množství vypouštěných emisí. Díky přídavným filtrům je použití již možné i uvnitř hal. Jedná se o vozíky s dieselovými motory, které vynikají svou silou. Vyrábí se v různých provedeních díky své univerzálnosti. Dieselový vysokozdvižný vozík můžeme sehnat od nosnosti 900 kg až do 40 tun. Také je k dostání v terénním provedení s možností pohonu všech kol pro náročné podmínky. Jeho používání je velmi jednoduché a díky tomu má stále spoustu zastánců. Co jistě oceníte u dieselového vzv je jednoduché doplňování paliva. Není potřeba žádná nabíjecí stanice, ani skladování náhradních tlakových nádob, prostě jen dolijete naftu a vesele jezdíte dál.