Yandex
Manipulujte s námi ...
Informace

Jak vybrat vysokozdvižný vozík?

Správný výběr je základem dobrého podnikání!

Část 1. výběr podle pracovního prostředí…

Správný výběr vysokozdvižného vozíku je základem efektivní práce ve Vašem podnikání. Proto je při výběru dobré dbát na několik důležitých faktorů.

V první řadě bychom si měli určit, kde se bude s vozíkem manipulovat v jakém prostředí a v jakých pracovních podmínkách.
Ne každý vysokozdvižný vozík se hodí pro všechny typy provozů.
Pokud tedy potřebujete manipulovat s nákladem, břemenem či materiálem v uzavřeném prostoru, kde se pohybují lidé a kde bývá také velmi často kladen důraz na hygienické podmínky, je vhodnou volbou vozík s elektrickým pohonem.
Naopak pro venkovní použití se nejlépe hodí dieselový vysokozdvižný vozík, který si hravě poradí s prací za každého počasí.
Na výběr ovšem máme ještě jednu variantu tzv. „zlatou střední cestu“ a tou je plynový vysokozdvižný vozík / LPG vozík. Tato varianta je vhodná pro provozy, kde je nutná manipulace s nákladem uvnitř hal i ve venkovním prostředí.

 

Část 2. výběr podle povrchu...

Další z možností, jak si vybrat vhodný vysokozdvižný vozík pro provoz, je určením povrchu na kterém se bude s nákladem manipulovat.

Vysokozdvižné vozíky se dají pořídit například v tříkolové či čtyřkolové variantě, v terénním provedení s velkými koly či tupláky na řídící nápravě. Proto je dobré se zamyslet, co od vozíku očekáváme a podle toho zúžit pole hledání.

V případě, že budete pracovat na rovném povrchu bez nerovností a překážek přichází v úvahu vozíky v tříkolovém provedení. Tyto vozíky mívají menší poloměr otáčení díky zadnímu kolu, které je otočné o více než 90°, díky tomu se tento typ vozíku hodí pro manévrování mezi regály v uličkách skladů nebo na místech s omezeným prostorem. Nové 3 – kolové vysokozdvižné vozíky se již dodávají pouze s elektrickým pohonem.

Vozíky se čtyřmi koly jsou stabilnější a tím i univerzálnější při používání na ne úplně rovném podkladu. Ve variantě čtyřkolových vzv si již můžeme vybírat podle požadovaného typu paliva. S ohledem na povrch, po kterém se budeme s vozíkem pohybovat, můžeme dále volit dle použitých pneumatik. Čelní vozíky je možné sehnat se vzdušnicovými nebo plnými super elastickými pneumatikami. Vozík s variantou plných pneumatik tzv. „SE“ se nehodí pro nerovný, kamenitý povrch s překážkami jako jsou ostré přejezdové hrany, odvodňovací kanálky či jiné překážky. Je potřeba počítat s tím, že s těmito pneumatikami vozík příliš netlumí nárazy a otřesy. Ovšem výhodou těchto pneumatik je jejich životnost a odolnost proti poškození (proříznutí, propíchnutí). Pokud tedy potřebujeme vozík do provozu, kde se vyskytují často kovové odřezky, špony atd. je vozík s plnými pneumatikami ideálním řešením.

Pokud víme, že se při práci budeme muset pohybovat na velmi nerovném, nezpevněném, členitém povrchu, je dobré se poohlížet po vysokozdvižném vozíku v terénním provedení. Tyto vozíky mají velká kola s hlubokým dezénem pro snadný pohyb v náročných podmínkách. Mohou mít na přední nápravě dvoumontáž tzv.“tupláky“ pro ještě snadnější pohyb a lepší stabilitu. Velká vzdušnicová kola a odpružení zajišťují pohodlí při překonávání i velkých vzdáleností. Terénní vysokozdvižné vozíky je možné, v závislosti na náročnosti terénu, pořídit v provedení 2x4 nebo 4x4. Pro velmi náročné pracovní podmínky je určený vzv uzávěrem diferenciálu.

elektrický vozík HC  Terénní vzv HANGCHAdieselový vzv HC


Část 3. výběr podle paliva-pohonu...

V tomto pokračování „Jak si vybrat vysokozdvižný vozík?“ se zaměříme na výběr podle paliva-pohonu vozíku. Dostupné varianty jsou tři a my si řekneme něco málo o každé z nich.

První volbou může být elektrický vysokozdvižný vozík. Tento typ vozíku je poháněn elektromotorem a dobíjen trakční baterií. Díky tomuto pohonu je vozík velmi šetrný k životnímu prostředí. Nevypouští žádné emise a je vhodnou volbou pro provozy se zvýšenými nároky na hygienu, jako například potravinářské sklady a výrobny. U elektrického vzv již nějakou dobu neplatí, že není určený pro používání ve venkovním prostředí. Díky modernizaci trakčních baterií je možné jeho užívání i v chladírenských skladech kde teplota klesá až na -30°C. Nevýhodou elektrického vysokozdvižného vozíku je dlouhý čas při dobíjení baterie. Tento proces trvá několik hodin a pro správné fungování je nutné dodržovat celý nabíjecí proces. Pokud uvažujeme o elektrickém vozíku, měli bychom také počítat s nutností pravidelné údržby, abychom zajistili baterii co nejdelší životnost. Pro provozy s vysokým vytížením je k dostání speciálně upravený vozík s boční/rychlou výměnou baterie. Náklady na provoz elektrického vozíku jsou srovnatelné s ostatními variantami, jelikož je potřeba započítat do provozních nákladů vozíku i nákup nové baterie po uplynutí její životnosti či ztrátě kapacity.    

Druhou variantou mohou být vysokozdvižné vozíky na plyn/LPG. Tyto vozíky jsou ideální volbou tam, kde je nutná manipulace jak v uzavřeném tak i ve venkovním prostředí. V případě zájmu je možné tento typ vozíku upravit na CNG pohon. Je ještě šetrnější k životnímu prostředí a životnost tlakových nádob je ještě delší. LPG vozíky jsou poháněny propanem stlačeným do tlakové nádoby. Tato nádoba má na vozíku držák, do kterého se lahev upne, a hadičkou je plyn veden do vozíku. Výměna plynové lahve není nijak složitá, pouze je potřeba mít zajištěné zásobování pohonným plynem od speciálního dodavatele. Mnoho lidí si myslí, že plynovou lahev rychle a bez problémů vymění na čerpací stanici. Opak je ale pravdou, oba plyny se od sebe liší složením a při používání nekvalitního plynu dochází k rychlému zanášení palivových filtrů a poškozování vozíku. Další často kladenou otázkou při výběru je spotřeba paliva. Dá se říci, že rozdíl mezi spotřebou u plynových a dieselových vzv takřka není, nebo pouze je minimální.   

Třetím adeptem pro výběr je dieselový vysokozdvižný vozík. Prozatím stále nejvíce využívaná manipulační technika. Sice nejméně šetrná k životnímu prostředí, avšak díky modernějším a lepším filtrům se začíná vyrovnávat své konkurenci v množství vypouštěných emisí. Díky přídavným filtrům je použití již možné i uvnitř hal. Jedná se o vozíky s dieselovými motory, které vynikají svou silou. Vyrábí se v různých provedeních díky své univerzálnosti. Dieselový vysokozdvižný vozík můžeme sehnat od nosnosti 900 kg až do 40 tun. Také je k dostání v terénním provedení s možností pohonu všech kol pro náročné podmínky. Jeho používání je velmi jednoduché a díky tomu má stále spoustu zastánců. Co jistě oceníte u dieselového vzv je jednoduché doplňování paliva. Není potřeba žádná nabíjecí stanice, ani skladování náhradních tlakových nádob, prostě jen dolijete naftu a vesele jezdíte dál.   

 

 

Facebook Vstupte do e-shopu