Správný výběr vysokozdvižného vozíku je základem efektivní práce ve Vašem podnikání. Proto je při výběru dobré dbát na několik důležitých faktorů.
Jak tedy vybrat ten správny vzv pro svůj provoz?
V první řadě bychom si měli určit, kde se bude s vozíkem manipulovat v jakém prostředí a v jakých pracovních podmínkách.
Ne každý vysokozdvižný vozík se hodí pro všechny typy provozů.
Pokud tedy potřebujete manipulovat s nákladem, břemenem či materiálem v uzavřeném prostoru, kde se pohybují lidé a kde bývá také velmi často kladen důraz na hygienické podmínky, je vhodnou volbou vozík s elektrickým pohonem.
Naopak pro venkovní použití se nejlépe hodí dieselový vysokozdvižný vozík, který si hravě poradí s prací za každého počasí.
Na výběr ovšem máme ještě jednu variantu tzv. „zlatou střední cestu“ a tou je plynový vysokozdvižný vozík / LPG vozík. Tato varianta je vhodná pro provozy, kde je nutná manipulace s nákladem uvnitř hal i ve venkovním prostředí.
Další z možností, jak si vybrat vhodný vysokozdvižný vozík pro provoz, je určením povrchu na kterém se bude s nákladem manipulovat.
Vysokozdvižné vozíky se dají pořídit například v tříkolové či čtyřkolové variantě, v terénním provedení s velkými koly či tupláky na řídící nápravě. Jak si ale vybrat ten správný čelní vozík pro své potřeby? Je dobré se nejprve zamyslet, co od vozíku očekáváme a podle toho zúžit pole hledání.
V případě, že budete pracovat na rovném povrchu bez nerovností a překážek přichází v úvahu vozíky v tříkolovém provedení. Tyto vozíky mívají menší poloměr otáčení díky zadnímu kolu, které je otočné o více než 90°, díky tomu se tento typ vozíku hodí pro manévrování mezi regály v uličkách skladů nebo na místech s omezeným prostorem. Nové 3 – kolové vysokozdvižné vozíky se již dodávají pouze s elektrickým pohonem.
Vozíky se čtyřmi koly jsou stabilnější a tím i univerzálnější při používání na ne úplně rovném podkladu. Ve variantě čtyřkolových VZV si již můžeme vybírat podle požadovaného typu paliva. S ohledem na povrch, po kterém se budeme s vozíkem pohybovat, můžeme dále volit dle použitých pneumatik. Čelní vozíky je možné sehnat se vzdušnicovými nebo plnými super elastickými pneumatikami. Vozík s variantou plných pneumatik tzv. „SE“ se nehodí pro nerovný, kamenitý povrch s překážkami jako jsou ostré přejezdové hrany, odvodňovací kanálky či jiné překážky. Je potřeba počítat s tím, že s těmito pneumatikami vozík příliš netlumí nárazy a otřesy. Ovšem výhodou těchto pneumatik je jejich životnost a odolnost proti poškození (proříznutí, propíchnutí). Pokud tedy potřebujeme vozík do provozu, kde se vyskytují často kovové odřezky, špony atd. je vozík s plnými pneumatikami ideálním řešením.
Pokud víme, že se při práci budeme muset pohybovat na velmi nerovném, nezpevněném, členitém povrchu, je dobré se poohlížet po vysokozdvižném vozíku v terénním provedení. Tyto vozíky mají velká kola s hlubokým dezénem pro snadný pohyb v náročných podmínkách. Mohou mít na přední nápravě dvoumontáž tzv.“tupláky“ pro ještě snadnější pohyb a lepší stabilitu. Velká vzdušnicová kola a odpružení zajišťují pohodlí při překonávání i velkých vzdáleností. Terénní vysokozdvižné vozíky je možné, v závislosti na náročnosti terénu, pořídit v provedení 2x4 nebo 4x4. Pro velmi náročné pracovní podmínky je určený VZV uzávěrem diferenciálu.
V tomto pokračování „Jak si vybrat vysokozdvižný vozík?“ se zaměříme na výběr podle paliva-pohonu vozíku. Dostupné varianty jsou tři a my si řekneme něco málo o každé z nich.
První volbou může být elektrický vysokozdvižný vozík. Tento typ vozíku je poháněn elektromotorem a dobíjen trakční baterií. Díky tomuto pohonu je vozík velmi šetrný k životnímu prostředí. Nevypouští žádné emise a je vhodnou volbou pro provozy se zvýšenými nároky na hygienu, jako například potravinářské sklady a výrobny. U elektrického VZV již nějakou dobu neplatí, že není určený pro používání ve venkovním prostředí. Díky modernizaci trakčních baterií je možné jeho užívání i v chladírenských skladech, kde teplota klesá až na -30°C. Dříve bylo zásadní nevýhodou, elektrického vysokozdvižného vozíku, zdlouhavé dobíjení. Trakční baterie se dobíjí několik hodin cca 10-12 hodin, dle kapacity konkrétního typu a pro správné fungování trakčních baterií je velice nutné dodržovat celý nabíjecí proces. Ovšem díky rychlému vývoji a kladeným nárokům na ekologii jsou nyní na trhu dostupné vysokozdvižné vozíky s technologií Li-ion. Manipulační technika vybavena tínto typem baterie je ideální do náročných či nepřetržitých provozů. Baterie Li-ion je uzpůsobena pro krátké a velmi rychlé dobíjení a tak je možné její využívání takřka nepřetržitě. Ve vícesměnných provozech je tento typ již velmi hojně využíván, jelikož je možné vozík napojovat a odpojovat od nabíječe dle potřeby. Pro provozy s vysokým vytížením, kde není možné nebo žádoucí použít technologii Li-ion je k dostání také speciálně upravený vozík s boční/rychlou výměnou trakční baterie. Náklady na provoz elektrického vozíku jsou srovnatelné s ostatními variantami, jelikož je potřeba započítat do provozních nákladů vozíku i nákup nové baterie po uplynutí její životnosti či ztrátě kapacity.
Druhou variantou mohou být vysokozdvižné vozíky na plyn/LPG. Tyto vozíky jsou ideální volbou tam, kde je nutná manipulace jak v uzavřeném, tak i ve venkovním prostředí. V případě zájmu je možné tento typ vozíku upravit na CNG pohon. Je ještě šetrnější k životnímu prostředí a životnost tlakových nádob je delší. LPG vozíky jsou poháněny čistým propanem stlačeným do tlakové nádoby. Tato nádoba má na vozíku držák, do kterého se lahev upne, a hadičkou je plyn veden do vozíku. Výměna plynové lahve není nijak složitá, pouze je potřeba mít zajištěné zásobování tímto pohonným plynem od dodavatele technických plynů. Mnoho lidí si myslí, že plynovou lahev rychle a bez problémů vymění na čerpací stanici. Opak je ale pravdou, oba plyny se od sebe liší svým složením. Při používání nekvalitního plynu či propan-butanu dochází k rychlému zanášení palivových membrán a filtrů, k poklesu výkonu a dalšímu poškozování vozíku. Další často kladenou otázkou při výběru je spotřeba paliva. Dá se říci, že rozdíl mezi spotřebou u plynových a dieselových VZV takřka není, nebo pouze je minimální. Pokud potřebujete vědět spotřebu Vašeho zařízení, na jak dlouho Vám bude lahev s plynem v provozu stačit, tuto hodnotu byste měli najít v návodu výrobce zařízení. Pokud Vám stačí orientační hodnota spotřeby, můžete vycházet z hodnoty:
nosnost zařízení v T = spotřeba litrů na 1 MTH.
Třetím adeptem pro výběr je dieselový vysokozdvižný vozík. Prozatím stále nejvíce využívaná manipulační technika. Sice je pravděpodobně nejméně šetrná k životnímu prostředí, avšak díky modernějším a lepším filtrům se začíná vyrovnávat své konkurenci v množství vypouštěných emisí. Díky DPF filtrům je použití možné i uvnitř hal. Jedná se o vozíky vybavené dieselovými motory od nejrůznějších světových výrobců jako je Kubota, Mitsubishi či Yanmar, které vynikají svou silou. Dieselový vysokozdvižný vozík můžeme sehnat v nosnosti od 900 kg až do 40 tun. Také je k dostání v terénním provedení s možností pohonu 2WD nebo 4WD tedy s pohonem všech kol pro náročné podmínky. Jeho používání je velmi jednoduché a díky tomu má stále spoustu zastánců. Co jistě oceníte u dieselového VZV je jednoduché doplňování paliva. Není potřeba žádná nabíjecí stanice, ani skladování náhradních tlakových nádob, prostě jen dolijete naftu a vesele jezdíte dál.
Pokud Vás zajímá, na co se nás nejčastěji ptají ostatní zákazníci - ZDE je soupis otázek a odpovědí